Leestijd 2 - 3 min
Geluksvoorstelling cabaretier Guido Weijers inspireert collega’s, ouders en netwerkpartners
Met nog meer plezier aan de slag met toekomstbestendig onderwijs op de Widdonckschool Weert
“Dank jullie wel voor alles wat jullie elke dag opnieuw doen voor onze kinderen!” Daar begon Maikel Voss, directeur van so en vso Widdonckschool in Weert, maar eens mee. Op 31 maart werden alle collega’s uit het (v)so in het Cantine Theater in Budel-Dorplein getrakteerd op een voorstelling van cabaretier Guido Weijers over (werk)geluk.


Wie met plezier werkt, straalt dat enthousiasme uit naar leerlingen en dat komt de motivatie en inspiratie in het onderwijs natuurlijk ten goede. Guido Weijers gaf de collega’s op 31 maart op humoristische wijze een flinke dosis inspiratie én kennis mee.

Wat kun je zelf doen om je leven een gelukkige wending te geven? Ook in je werk? De voorstelling leverde inspirerende bagage op. Daardoor gaan collega’s met nog meer energie aan de slag met het verder ontwikkelen van toekomstbestendig onderwijs.

Op 31 maart was de zaal van het gezellige Cantine Theater – waar collega Jorrit vrijwilliger is en waar leerlingen van de Widdonckschool regelmatig praktijkopdrachten doen – goed gevuld.

Naast collega’s waren ook ouders uit de medezeggenschapsraad, netwerkpartners in en rond de school en een aantal Aloysiuscollega’s van andere scholen, ondersteunende diensten en uitvoerend bestuur present. Ook Bert Martens uit de raad van toezicht genoot van de voorstelling.

Betekenisvol in het (v)so

“Jullie doen betekenisvol werk”, onderstreepte Guido Weijers aan het eind van zijn geluksvoorstelling. En laat ‘zingeving’ nu nét één van de drie bepalende ingrediënten zijn voor een gelukkig leven.

De cabaretier doceerde hoe de filosoof Aristoteles al vaststelde dat ertoe doen en een positieve bijdrage leveren aan je omgeving en ‘de wereld’ een belangrijke geluksfactor is.

Hiernaast zijn ook geniet- en pleziermomenten op de korte termijn van belang. En tot slot ook tevreden zijn met hoe je je leven ‘op de rit’ hebt (lange termijngeluk) in termen van bijvoorbeeld relaties en werk.

Toekomstbestendig onderwijs

Voor Guido Weijers het podium opstapte, vertelde collega Nikkie meer over toekomstbestendig onderwijs – kortweg T-bow – dat de teamleden steeds meer vormgeven. Dit gebeurt in de hele school, maar op 31 maart stond de leerroute arbeid centraal. Doordat leerlingen betrokken zijn bij wat zij willen leren en dat doen in een ‘echte’ beroepscontext, gaat het onderwijs veel meer leven.

Ook de theatermiddag zelf was een praktijkervaring voor de leerlingen van de Widdonckschool. Zo regelden zij onder meer vakkundig het verkeer, maakten en serveerden hapjes en bemanden de garderobe. Ze maakten ook cadeaupakketten die verkocht worden voor KiKa.

Praktisch, betekenisvol leren

De fotobeelden die Nikkie liet zien, gaven een mooie impressie: van tuinonderhoud in de buurt tot meedraaien op de productiewerkvloer, van houtproductie tot meeloopdagen in het bedrijfsleven. Alle producten die de leerlingen maken, worden verkocht.

“Van de opbrengst gaan we een dagje uit aan het eind van het schooljaar”, vertelde Nikkie. “Maar leerlingen doen ook graag iets voor een ander. Dit schooljaar zamelen we geld in voor KiKa.” Zelf dragen teamleden trouwens óók in hun vrije tijd hun sportieve steentje bij: zij fietsen op 24 juni de Giro di KiKa Classico in Italië.

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel