Leestijd 2 - 3 min
Digitale school voor jongere kinderen in januari van start
Vanaf januari 2026 is digitale meester Tommie als steun en toeverlaat paraat voor leerlingen uit groepen 5, 6 en 7 die nu helaas niet of onvoldoende naar school gaan. Dan is voor deze jongere kinderen de eerste digitale school open in de regio’s Weert en Eindhoven. Tommie, gedragswetenschapper Suzanne Kuiper en directeur Maikel Voss van de Widdonckschool Weert zijn nu druk bezig met de voorbereidingen.

Tommie Vialle deed veel ervaring op in het regulier onderwijs én heeft veel ICT-kennis. Die combinatie komt goed van pas nu hij aan de slag is voor de nieuwe digitale school die vanuit de Widdonckschool Weert wordt opgezet voor thuiszittende kinderen in de regio’s Weert en Eindhoven. De samenwerkingsverbanden passend onderwijs en vier schoolbesturen in deze regio’s zijn coalitiepartners.

Pionieren

“Voor deze groep jongere leerlingen bestond in onze regio’s nog geen aanbod”, vertelt Maikel. Samen met zijn collega’s doet hij nu inspiratie op bij collega’s van Aloysiusscholen, andere voorbeelden uit het Nederlandse voortgezet (speciaal) onderwijs en bijvoorbeeld ook bij de Rijdende School voor kermiskinderen. Ook wordt geleerd van Scandinavië en Australië, waar veel kinderen ‘standaard’ op afstand online leskrijgen.

Ingrediënten uit deze voorbeelden kunnen van pas komen, maar het zal toch vooral aankomen op al pionierend een eigen digitale school ontwikkelen. “Zeker voor deze jongere kinderen zijn persoonlijk contact en begeleiding thuis bijvoorbeeld nog belangrijker dan voor oudere leerlingen”, schetst Maikel één van de vraagstukken waarop hij samen met Tommie en Suzanne zo goed mogelijk antwoord gaat geven.

Netwerk uitbreiden

Suzanne: “Ik zal mij vooral bezighouden met de intake, de huisbezoeken, het ontwikkelingsperspectief en ook met de verbinding met scholen.” Dat laatste betekent veel nieuwe mensen leren kennen en het netwerk uitbreiden, want het is nadrukkelijk de bedoeling dat leerlingen – wanneer mogelijk – de stap naar onderwijs weer gaan zetten. Dat vraagt om een zorgvuldig ingroeiplan.

Voor kinderen die thuiszitten zal het opbouwen van een relatie met Tommie stap één zijn. Die is – al geeft hij op afstand les – wél nabij. “Je hoopt kinderen van offline naar online naar school terug te helpen”, vat hij bondig samen. Ouders spelen daarin als educatief partners ook een belangrijke rol.

Voorbereidingen in volle gang

Hoe de digitale school er precies uit gaat zien, wie de eerste tien leerlingen zijn waarmee de school start: het wordt de komende maanden allemaal zorgvuldig uitgewerkt, in samenspraak met de coalitiepartners. En dat gebeurt met veel persoonlijke ‘drive’. Suzanne: “Ik kijk ernaar uit om kennis te maken met de eerste leerlingen en hun verhalen te horen.” “Dan kunnen we die hopelijk weer perspectief geven”, vult Tommie aan. “Hoe eerder we van start kunnen gaan, hoe beter.”

De Widdonckschool Weert maakt gebruik van de ervaring die De Korenaer Deurne opdeed met digitaal onderwijs op afstand.

Op naar een landelijk dekkend netwerk voor digitaal (afstands)onderwijs

Met een subsidie van het ministerie van OCW gaan coalities van scholen en samenwerkingsverbanden passend onderwijs samen zorgen voor een landelijk dekkend netwerk voor digitaal (afstands)onderwijs.

Dit soort onderwijs is bedoeld voor thuiszittende leerlingen tussen de 5 en 18 jaar, die door lichamelijke, systemische of psychische oorzaken niet naar school gaan. Bestaande scholen bieden dit naast hun ‘gewone’ onderwijsaanbod aan.

In onze regio’s doen ook een aantal Aloysiusscholen mee in een coalitie: De Korenaer Deurne, Widdonckschool Weert, Aventurijn in Nijmegen en Scholengemeenschap Harreveld.

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel
eerder verschenen Regiokrant Zuid 23